Cursus

Honingbij

Imker worden?

Ben je imker als je een kast en een volk hebt? Of moet je eerst een cursus volgen?

Heb je informatie over het vernuftige volkje gelezen en denk je aan de slag te kunnen?

Omdat bijenhouden toch niet altijd even makkelijk is in de praktijk en je met levende (wilde) dieren te maken hebt adviseren we je de basiscursus bijenteelt te volgen.

Cursus

Door de basicursus te volgen krijg je inzicht in de levenswijze en biologie van de bijen, de huisvesting, standplaats, de aankoop van een volk, vermeerdering van volken, honingwinning, een stukje ziektenleer en behandeling daarvan, maar ook hoe om te gaan met je bijenvolk en veel meer relevante zaken om te kunnen beginnen met je eerste bijenvolk.

Onze nieuwe basiscursus start weer in februari !!!

Inschrijven voor de cursus van 2017 is niet meer mogelijk. Vanaf november 2017 kun je je weer aanmelden voor de cursus 2018.

De cursus bestaat uit 5 theorielessen in het voorjaar en 2 theorielessen in het najaar. De theorielessen vinden 1 x per week op maandagavond in Almere plaats.

Daarnaast krijg je 7 praktijklessen. Deze vinden overdag, meestal op zaterdag, op de Vaartsluisweg in Almere plaats. Een en ander is afhankelijk van de weersomstandigheden en van hoe de bijenvolken zich ontwikkelen. De praktijklessen starten omstreeks half april.

Misschien weet je het nog niet helemaal zeker of ben je gewoon geinteresseerd in het leven van de honingbij zonder dat je plannen hebt om imker te worden dan is het volgen van de basiscursus wellicht ook wel iets voor jou! Het is ook mogelijk alleen aan de theorielessen deel te nemen.

Voor meer informatie kunt je contact op nemen met onze secretaris

Naamloos document