Bijenvolk en imker huren

Honingbij

 

Een bijenvolk in uw tuin?

Je hebt een mooie tuin of dakterras en je wilt iets doen voor het voortbestaan honingbij. Dat is een nobel streven!

Bedenk echter wel dat er een aantal regels verbonden zijn om een bijenkast te plaatsen.

 

Allereerst moet je jezelf afvragen of je zelf wilt gaan imkeren of dit door een ervaren imker wilt overlaten.

Wil je zelf met bijen aan de slag dan is het volgen van een basiscursus een stap in de goede richting.

Heb je geen zin en/of tijd om zelf voor de bijen te zorgen en wil je alleen je tuin of dakterras ter beschikking stellen

dan kun je een imker vragen om dit voor je te gaan doen.

Een plek om bijen neer te zetten moet wél aan een aantal (wettelijke) eisen voldoen.

 

In de Algemene Plaatselijke verordening (APV) van gemeenten staan meestal bepalingen met betrekking tot het houden van bijen.

Bij de meeste gemeenten luit de tekst;

1. Het is verboden bijen te houden:

    a) binnen een afstand van dertig meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven,

    b) binnen een afstand van dertig meter van de weg.

2. Het verbod in het eerste lid is niet van toepassing indien op een afstand van ten hoogste zes meter vanaf de korven of kasten een afscheiding

    is aangebracht van twee meter hoogte of zoveel hoger als noodzakelijk is om het laat uit- en invliegen van bijen te voorkomen.

 

Deze juridische aspecten hebben er uiteraard alles mee te maken dat mensen in de omgeving van een bijenkast geen hinder ondervinden.

Rekening houden met je buren is van belang. Bijen blijven voor heel veel mensen enge beestjes die steken.

 

Daarnaast is het heel belangrijk dat er van maart tot november voldoende bloeiende planten in de omgeving staan. Bijen vliegen ongeveer tot drie kilometer ver.

 

Tot slot, of je nu zelf gaat imkeren of dit laat doen er zijn altijd kosten aan verbonden.

Wilt u een bijenkast in uw tuin en dit door een imker van Imker Vereniging Zuid Flevoland laten onderhouden neem dan contact op met onze secretaris.